Ta hand om

@Robert

Hej och tack för mail!

Apropå vår tidigare diskussion angående etik, och i förlängningen av det ansvar, vill jag tillägga följande, som jag glömde skriva i mitt förra mail.

”Skall jag ta hand om min bror?” frågar Kain Gud i första Mosebok, och svaret är att ja, det skulle han ha gjort, för när Gud straffar Abel rejält när han har mördat sin bror Abel. Han blir förbannad och bannlyst, rastlöst och rotlös. Vad jag vill säga med det vet jag egentligen inte. Jo, att ibland blir man ett offer för omständigheterna. Gud hade ju faktiskt favoriserat Abel och därmed gjort Kain både svartsjuk och avundsjuk.

I dagens sekulariserade samhälle är det ju inte många av oss som tampas med Gud, men vi har däremot andra människor att tampas med. ”Ta av dig offerkoftan!” säger många nuförtiden och när de egentligen menar ”Sluta gnälla! Jag vill inte höra mer”. För att slippa höra andra människors öden har de bestämt att man aldrig kan vara något offer, vilket jag inte tycker stämmer.

Man kan vara ett offer för omständigheterna – se bara på dem som råkade ut för tsunamin – och man kan vara ett offer för andra människors illvilja till exempel, men man kan även bli offer för ett rovdjur.

Med offerkoftetrenden (Jag har svårt att förlåta Mia Törnblom som startade det hela.) har också påståendet kommit om att man är ansvarig för precis allting som händer en. Det här har ju tyvärr politikerna tagit fasta på. Många menar att du kan skylla dig själv om du är arbetslös och att det är ditt eget fel att du är sjuk. Och flummarna menar att man själv har skapat sjukdomen genom fel, d v s negativa, tankar. Lägga sten på börda kallar jag det. Det leder inte till något konstruktivt alls att lägga en så tung skuld på någon.

Däremot finns det naturligtvis saker som man själv klantar till och som man måste ta ansvar för, men mer om det i nästa mail.

Hälsa Malin och ungarna!

Kram!

Inspirerad av Skrivpuff: Ta hand om

Dagliga skrivarutmaningar från författarcoachen Ann Ljungberg. Inspirationsövningar för dig som vill komma igång med – och få kontinuitet i – ditt skrivande.

Kain och Abel.jpg

4 reaktioner på ”Ta hand om

  1. Det är väldigt intressant detta med vilket perspektiv man antar och som därmed påverkar ens liv och förhållande till andra. En ”offerroll” känns väldigt främmande och destruktiv. Tom när det gäller tsunamis 😉 och framförallt i förhållande till andra människor.

    Gilla

Kommentera

