Sagan om Elsa och snöfen

När lilla Elsa vaknade på morgonen, sprang hon bort till fönstret och tittade ut. Det var vitt så långt ögat nådde. Snön hade fallit väldigt stillsamt under större delen av natt och nästan bara lagt sig platt på marken. Elsa dansade in i mammas sovrum och småsjöng för sig själv på vägen. Hon tog ett skutt upp i sängen, och mamma vaknade i samma sekund som Elsa landade på madrassen.

”M amma, mamma vakna! Det är jättevackert ute! Snön har kommit i natt, precis som snöfen sa till mig att den skulle.”

”Inte tror jag då på någon snöfe,” sa mamman, ”men nog är det sant att det har snöat. Det började precis innan jag gick och la mig, och det ser ut som om det snöat ända sedan dess. Hur ska jag nu orka skotta fram bilen?”

”Inga problem!” konstaterade Elsa. ”Jag ber snöfen om hjälp.”

”Jag gör i ordning frukost till dig, Elsa, så får du äta frukost medan jag går ut och skottar.”

Mamman klädde på sig, och Elsa fick hon hjälpa lite med  knapparna på den klänning som hon envisats med att ta på sig när hon skulle träffa snöfen, som hon sa. Mamman oroade sig, som mammor gör, för att hennes dotter pratade så mycket om en låtsasfigur. Hon hade inte glömt bort snöfen trots att det nu var en bra bit mer än ett halvår sedan hon senast hade sett snö.

När mamman hämtat snöskyffeln och rundat husgaveln fick hon syn på bilen. Hon spärrade upp ögonen och drog efter andan. Hennes bil var snöfri! Det var den enda bilen på hela gatan som inte var helt snötäckt. Jag tror inte på snöfen, tänkte hon, men vem hade då hjälpt henne att borsta av bilen och skotta runt om så att hon skulle kunna komma ut?

Inspirerad av Skrivpuff: Vitt

Snöfen

Skrivpuff är dagliga skrivarutmaningar från författarcoachen Ann Ljungberg. Inspirationsövningar för dig som vill komma igång med – och få kontinuitet i – ditt skrivande. Man skriver när man vill och hur ofta man vill.

11 reaktioner på ”Sagan om Elsa och snöfen

Kommentera

