Körsång

Den unga kantorn reste sig från orgeln och vände sig mot pojkarna. Hon sken som ett ljus i mörkret.

”Vad duktiga ni är, killar! Den bästa kör jag haft, det ska ni veta. Nu kör vi ”group hug”, kom igen!”

Alla tjugo flockades runt henne, och det blev en enorm gruppkram. Ingenting förvånade henne längre. Inte sedan 20 killar i olika åldrar dykt upp i kyrkan och bett att få sjunga i kören. Sedan dess fanns det ingenting som kunde rubba hennes optimism. De skulle ge en konsert i kyrkan till jul, och det skulle bli bra.

Hur killarna kommit på tanken visste hon inte riktigt än. Allt var så nytt än, och hon hade fått det berättat för sig i ett antal olika versioner. Tids nog, tänkte hon, vågar de nog berätta hur det verkligen låg till.

”Och så tar vi en låt till! Vi provar på den där nya julsången vi lyssnade på förra gången, ”Mary, Did You Know”. Kommer ni ihåg hur jag berättade att vi skulle göra?”

Majoriteten av killarna nickade. De andra tänkte att det nog klarnar när de ser hur de andra gör. Saker och ting var fortfarande lite kaotiska; de var bara i början på något bra. Körsång… Killsång… Skönsång…

Inspirerad av Skrivpuff: Ta en tidning och skriv om den bild som finns på sidan 8, http://skrivpuff.blogspot.se/2016/05/25-maj.html

Dagliga skrivarutmaningar från författarcoachen Ann Ljungberg. Inspirationsövningar för dig som vill komma igång med – och få kontinuitet i – ditt skrivande. Här kan du skriva när du vill, hur ofta du vill! 

Kyrka

8 reaktioner på ”Körsång

  1. Kan tänka mig att körsång är balsam för själen. Yoga för hjärtat. Livskvalitet. ☺ Unga killar som gillar musik och som vill utmanas tillsammans med andra i en gosskör är modiga tycker jag. Det kan ju vara lätt hänt att unga killar, killar i tonåren blir kallade töntiga och därefter blir mobbade för att de gör något som inte faller alla på läppen. Dem killarna i texten verkar trivas och ha roligt tillsammans trots att de är ovana/osäkra hur de ska göra/ om de gör rätt.
    Med tiden lär de sig. Det är jag helt säker på.
    Och de blir nog en riktigt bra och omtyckt gosskör i slutändan ”ler”
    ( Den uppfattningen fick jag av texten.)

    Kram

    Liked by 1 person

    1. Jag tror absolut att körsång kan vara balsam för själen. Jag tycker man ser levande bevis för det då och då. Texten är nog influerad både av tidningsartikeln där jag hittade bilden men också av ett tv-program jag såg för några år sedan om en körledare i London som letade körsångare på skolor i Londons problemområden. Från början var det skämmigt och ovant för dem, och disciplinen var dålig. Men det slutade med att de uppträdde på en stor teater i London. Det var så häftigt att se de unga tjejerna och killarna utvecklas.
      Kram

      Gilla

Kommentera

