En tillfällig lösning

”Det är en tillfällig lösning fram till sommaren”, säger rektorn och spänner ögonen i mig. ”Det är det bästa vi kan åstadkomma i nuläget.”

Nej, tänker jag, ni hade kunnat åstadkomma bättre, om ni bara hade velat. För hade ni velat från första början hade det inte behövt bli så här illa. Då hade inte min dotter behövt genomleva det helvete som hon gör nu. Hon har autism och har svårt för förändringar, och vad gör skolan då? Jo, de genomför allra flest förändringar för henne och inte för de andra barnen som trots allt har lättare att klara av förändringar.

Rektorn skyller på brist på resurser. Jag skyller på hans ointresse. Både han och läraren har ljugit för mig under nästan tre hela läsår. Det finns en liten grupp på skolan för barn med neuropsykiatriska funktionshinder. Jag har precis fått reda på det och begärt att min dotter ska få en plats i gruppen, men rektorn säger att det är full. ”Kanske till hösten”, säger han, men jag litar inte på det. Jag vill ha ett skriftligt beslut på det; jag är luttrad och känner sorg över att jag ska behöva vara det. Över att det inte finns en naturlig plats där min dotter passar in. Över att människor inte kan acceptera henne precis sådan som hon är. Över att de alltid ska döma och fördöma det de inte begriper.

Min dotter är ingen tillfällig lösning.

Inspirerad av Skrivpuff: Ta en bok. Välj en slumpmässig  sida i mitten av boken. Skriv en text baserad på en mening från sidan. Du avgör själv hur trogen ursprungsmeningen du vill vara.

Jag valde boken Ingen familj är en ö av Anja Wikström, och den slumpmässigt valda meningen är: ”En tillfällig lösning fram till sommaren.”

Ensam

10 reaktioner på ”En tillfällig lösning

Kommentera

