Ensam är inte stark

Hon var ensam mamma med två tonårsbarn och kämpade för att få ihop till mat på bordet. När hon kom hem från jobbet kämpade hon för att orka med hushållsarbetet. En del tyckte att hon hade skämt bort barnen med att göra för mycket, men hon tyckte inte att hon hade gjort det. Hon hade alltid försökt få dem att hjälpa till, men det var inte alltid så lätt. Livet var inte så lätt som somliga gjorde gällande. Det vanligaste svaret hon fick var: ”Så klart att jag ska göra allting!” Att få det slängt i ansiktet på sig, när det i själva verket var hon som gjorde allting, var inte speciellt kul. Hon blev gråtfärdig många gånger, bet ihop och gjorde allt själv.

Hur hade det kunnat bli så här? Hon tänkte att hennes ex-man var skyldig till mycket. Inte ens ett år efter skilsmässan hade han gift om sig. Till en början ville inte barnen vara så mycket hos honom. De kom hem och grät för att de inte tyckte om sin pappas nya fru. Efter ett tag gick det bättre, och hon tänkte att de hade vant sig, men så småningom hade hon fått reda på att det var för att de aldrig behövde hjälpa till där. Ex-mannens nya fru hade köpt barnen genom att aldrig begära att de skulle dra sitt strå till stacken.

Det gick väl an för dem; de var ju två. Men hon hade kämpat ensam i alla år. Hon hade ett underbetalt jobb där hon absolut inte kände sig uppskattad. När hon slutade jobbet, kom hon hem och kände sig lika lite uppskattad. Ibland mådde hon illa av trötthet, och ibland gick hon ut på toaletten på jobbet och grät av trötthet och frustration.

Inspirerad av Skrivpuff:  Så klart

Så klart

13 reaktioner på ”Ensam är inte stark

  1. Mycket klarar man ensam och man kan gå stark ur det,men det kan vara väldigt slitigt och tungt att rodda allt ensam hela tiden.( Det tär enormt mycket på en människa som alltid måste vara stark helt på egen hand.) Vi människor sätts på prov dagligen, vi får erfara nya saker både på gott och ont. Har man då någon/några (vänner/partner/ familj eller någon som man kan lita på) att finna styrka hos och att finna styrka hos varandra så blir det mycket lättare att bära på sin börda..
    Jag önskar att jag hade haft någon som stöttat mig – funnits tillhands när livet har rämnat för mig.
    Men jag har fått lära mig den hårda vägen.. (Från barnsben) Jag har fått ta itu med allahanda saker helt ensam – (ingen som jag har kunnat vända mig till) varit ensam i allt och allting och fortfarande är det så… Och det är faktiskt inget jag rekommenderar andra att få uppleva.. Kram

    Liked by 1 person

    1. Det är verkligen inget som jag önskar ens min värsta fiende. Det är omänskligt att behöva dra i allting själv, när man dessutom lider av utmattning. Alla pratar om hur viktigt det sociala nätverket är, men de glömmer bort dem som inte har något. Och det är ju inget som man kan skaffa sig bara så där heller.
      Jag önskar att du ska få uppleva bättre tider, trots allt!
      Stor kram, fina du!

      Gilla

  2. Jag är inte så säker på att jag håller med. Mitt liv har alltid varit så mycket enklare de perioder jag levt ensam. Eller själv som jag föredrar att kalla det, självsamhet.

    Liked by 1 person

Kommentera

